Biblijska poruka 17. 12. 2021. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Povijest Isusa Krista

Kroz rado slušanu svakodnevnu rubriku ”Biblijska poruka dana” u programu Radiopostaje Mir Međugorje, kojom mnogi započinju dan, fra Tomislav Pervan već godinama tumači evanđelje.

Mt, 1, 1-18

Rodoslovlje Isusa Krista, sina Davidova, sina Abrahamova.

Abrahamu se rodi Izak. Izaku se rodi Jakov. Jakovu se rodi Juda i njegova braća. Judi Tamara rodi Peresa i Zeraha. Peresu se rodi Hesron. Hesronu se rodi Ram. Ramu se rodi Aminadab. Aminadabu se rodi Nahšon. Nahšonu se rodi Salma. Salmi Rahaba rodi Boaza. Boazu Ruta rodi Obeda. Obedu se rodi Jišaj. Jišaju se rodi David kralj.

Davidu bivša žena Urijina rodi Salomona. Salomonu se rodi Roboam. Roboamu se rodi Abija. Abiji se rodi Asa. Asi se rodi Jozafat. Jozafatu se rodi Joram. Joramu se rodi Ahazja. Ahazji se rodi Jotam. Jotamu se rodi Ahaz. Ahazu se rodi Ezekija. Ezekiji se rodi Manaše. Manašeu se rodi Jošija. Jošiji se rodi Jehonija i njegova braća u vrijeme progonstva u Babilon.

Poslije progonstva u Babilon Jehoniji se rodi Šealtiel. Šealtielu se rodi Zerubabel. Zerubabelu se rodi Elijakim. Elijakimu se rodi Azor. Azoru se rodi Sadok. Sadoku se rodi Akim. Akimu se rodi Elijud. Elijudu se rodi Eleazar. Eleazaru se rodi Matan. Matanu se rodi Jakov. Jakovu se rodi Josip, muž Marije, od koje se rodio Isus koji se zove Krist.

U svemu dakle: od Abrahama do Davida četrnaest naraštaja; od Davida do progonstva u Babilon četrnaest naraštaja; poslije progonstva u Babilon do Krista četrnaest naraštaja.


 

Čuli smo nabrajanje tolikih imena, tolikih naraštaja Starog zavjeta, početak Matejeva Evanđelja. Smisao svega nabrajanja tolikih rodoslovlja jest pokazati i dokazati kako je Isus Sin Božji, Mesija, potomak i neba i zemlje, dar Neba ovoj zemlji, ali istodobno izdanak i potomak, čija povijest seže duboko i daleko u prošlost, u davninu, u pradoba.

U Luke imamo rodoslovlje koje počinje s Isusom, a svršava s Adamom koji je također Božje dijete, Božji sin. Ovo se može nasloviti: Povijest Isusa Krista, povijest Boga među ljudima. U grčkom izvorniku Novoga zavjeta Matejevo Evanđelje kao i cijeli Novi zavjet počinje riječima: „Biblos geneseos“ – Knjiga Postanka, rodoslovlje…

Biblija počinje Knjigom Postanka – zvanom i „Geneza“. Ovo je NOVI početak svijeta, s Isusom Kristom.

Oni koji su bili na Zapadu te promatrali velike katedrale, spomenike vjere u kamen, mogli su vidjeti na portalima, ulazima u ta zdanja vjere, jer u njima se vjera ‘postvarila’, „otvarila“, prešla je u kamen, tvar, mnoštva tih likova iz Staroga zavjeta, ponekad čak i u neobičnim, smiješnim stavovima.

I ovo nabrajanje starozavjetnih imena jest nešto nalik portalu, dverima kroz koje se ulazi u veliku katedralu, stolnu crkvu povijesti i svjedočanstva o Isusu Kristu, Mesiji, Sinu Božjemu. U Sveto pismo Novoga zavjeta. Četrnaest naraštaja od Abrahama do Davida, četrnaest od Davida do Babilonskog sužanjstva, četrnaest od sužanjstva do samoga Isusa.

Zašto četrnaest? Hebrejski jezik nema vokala, ima samo konsonante. Slova služe i kao brojevi. Slovo ‘d’ (dalet) ima vrijednost broja ‘četiri’ (4), slovo ‘v’ (vau) vrijednost broja šest (6). DVD – kad se sabere 4+6+4 dobijemo brojku četrnaest (14), a to je i brojna vrijednost imena David. Želi se pokazati da je Isus sin Davidov, sin Abrahamov, ali i Sin Božji.

S Abrahamom počinje povijest Božjega naroda, povijest Božjih obećanja koja su se prenosila, predavala (živa predaja, židovski  „midraš“) s naraštaja na naraštaj. U Knjizi Postanka, prvoj knjizi Biblije, nakon katastrofalnog početka, nakon grijeha praroditelja, bratoubojstva zatim širenja zla poput stepskog požara cijelim svijetom, uslijedio je opći potop u kome je spašen jedino pravedni Noa.

Potom Bog ponovno započinje svoju povijest sa svojim stvorenjem, s narodom, pozivom upućenim Abrahamu da iziđe iz plodne Mezopotamije, iz svog naroda, svog plemena, svoje obitelji, da ostavi sve dotadašnje i zaputi se onamo kamo ga Bog sam želi dovesti. Biblija je prepuna egzodusa, izlazaka, a prvi je počeo upravo s Abrahamom.

S Abrahamom se konstituira, temelji Božji narod koji postaje nositeljem objave i Božjih obećanja, snagom vjere onih koji u posluhu slušaju i vrše Božju volju. Isusovo rodoslovlje želi biti dokaz i pokaz legitimiteta, postulata kako je Isus s pravom Gospodin i Gospodar nad svojim narodom. Njegovi korijeni sežu duboko i daleko u prošlost.

Znamo kako su danas pojedine monarhije u Europi ponosne na svoje korijene koji sežu duboko u povijest. Nekadašnji etiopski car Haile Selasije imao je u naslovu naziv “Kralj Siona” i “Lav iz Judina plemena”. U njegovoj obitelji kroz tisućljeća se provlačila misao i uvjerenje kako je on potomak kralja Salomona i kraljice od Sabe koja je pohodila Jeruzalem i divila se Salomonovoj mudrosti, a sa sobom donijela dotad neviđene mirodije i parfeme iz Afrike.

Ovdje je za nas značajno spomenuti da Matej u svome rodoslovlju navodi četiri starozavjetne žene koje su mimo zakona, na nezakonit način, rodile potomstvo, ne sa svojim muževima. I Tamara, i Rahaba, i Ruta, i Bat-Šeba rodiše potomstvo na nedopušten, pa čak i skandalozan način. Tamara sa svojim svekrom, Rahaba bijaše jerihonska bludnica, Ruta bijaše poganka kojoj je umro muž i udala se za Boaza te je bila Davidova baka, a David je s Urijinom ženom, koji bijaše časnik u Davidovoj vojsci, ali Hetit, dakle nežidov, rodio Salomona. Značajno je da upravo te „poganke“ donose sa sobom ‘pogansku’, „nečistu“ krv u židovstvo, noseći u sebi živu predaju obećanja rođenja Mesije također i iz poganstva i za cijeli svijet.

Kao peti ženski lik spominje se Marija od koje se rodio Isus koji se zove Krist. Kao što one četiri nisu rodile od svojih zakonitih muževa potomstvo, tako ni Marija nije rodila sina sa svojim zaručnikom Josipom. Sva četvorica potomaka onih žena postali su velike osobe u povijesti naroda, dok je ovdje kod Marije sami Bog začetnik života. Nije mu tjelesni otac Josip, nego je on praksom i zakonom levirata Isusov otac kako bi se ubrojio među Davidove potomke.

Kao nova Rahaba spasava Marija svoj narod vjerom u Božju svemoć. Kao nova Tamara spasava ona narod od izumiranja. Ruta je pak rekla Bozu: “Našla sam milost u tvojim očima, gospodaru moj, ti si me utješio i progovorio mome srcu”. Marija, kao nova Ruta, izgovara svoje proročke riječi u Lukinu Evanđelju: “Veliča duša moja Gospodina, kliče duh moj u Bogu, mome Spasitelju koji se obazro na poniznost svoje sluškinje”. A kao nova Bat-Šeba donosi na svijet novoga Salomona, samu utjelovljenu Božju Mudrost, koji će biti sudac svega svijeta.

Upravo te četiri žene nose u svojim rukama ključ za razumijevanje Starog zavjeta, one razbijaju neprekinuti muški slijed u povijesti židovskih naraštaja. Pogani bivaju također baštinici obećanja. Ivanovo Evanđelje započinje riječima: “U početku bijaše Riječ”, dok u Mateja na početku imamo niz ljudi koji se gubi u dalekoj prošlosti.

Međutim, u tome dugom nizu imamo jednoga Nevidljivoga koji djeluje, koji usmjeruje povijest prema naprijed, prema dolasku Mesije. Povijest nije apstraktna, ona se utjelovljuje u pojedincima, u likovima. U tim likovima imamo toliko poruka i značenja koja se međusobno dopunjuju. Namjesto suhih rečeničnih izričaja imamo žive ljude, tako da na kraju utjelovljenju Riječi-Boga prethodi cijeli niz utjelovljenja i rađanja običnih ljudi.

povezano

Youtube kanal

Instagram

Kolumne